«خط مقاومت» به آنتن شبکه سه بازگشت + زمان پخش بازیگران «جزر و مد» خواستار پاسخ‌گویی پلتفرم استارنت شدند اولین همکاری رضا عطاران و نوید محمدزاده در اثری جدی هزینه تولید فصل اول «جوکر» فاش شد! منیر قیدی، کارگردان سینما: نگاه انسانی به سینما داشته باشیم «در آغوش ایران» فرصتی برای اکران تولیدات سینمایی | نشست صمیمانه فیلم‌سازان جوان مشهدی با منیر قیدی، کارگردان سینما + فیلم بهرام افشاری با نقشی متفاوت به جشنواره فجر می‌رود آمریکا ویزای برنده نوبل ادبیات را لغو کرد کارگردان «الگوریتم»: هدفمان ساخت قصه‌ای صادقانه بود بازگشت قدرتمندانه داستان اسباب‌بازی‌ها | پیکسار هنوز استاد احساس است توقف اجرای نمایش‌های کمدی و غیرکمدی در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) (۱۲ و ۱۳ آبان ۱۴۰۴) پرستاره‌ترین فیلم کمدی سینما اکران شد | نگاهی به فیلم «آقای زالو» با بازی مهران مدیری انتشار کتاب «من خبرنگارم» به قلم ارسلان رسولی مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی‌هنری امروز (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مجریانی که بازیگر شدند بحران نبود استقلال | نگاهی به سریال «محکوم»، ساخته سیامک مردانه تولید اثر؛ از دردسر‌های اداری تا هزینه‌های سرسام‌آور | نگاهی به مشکلات تولید و اجرای تئاتر در مشهد جان ویلیامز موسیقی فیلم جدید استیون اسپیلبرگ را می‌سازد بازگشت «محمدرضا گلزار» به شبکه نمایش خانگی بلیت ۲ میلیون تومانی برای نمایش بهنوش طباطبایی و هوتن شکیبا!
سرخط خبرها

درباره فیلم سینمایی پرفروش «فسیل» | اثر پیشتاز گیشه این روزهای سینما

  • کد خبر: ۲۰۲۰۷۲
  • ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
  • ۱
درباره فیلم سینمایی پرفروش «فسیل» | اثر پیشتاز گیشه این روزهای سینما
به بهانه پیشتازی فیلم سینمایی فسیل در گیشه، این اثر را بررسی می‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز هیچکس و هیچ چیز نمی‌تواند در برابر فروش تصاعدی و شتابناک فیلم «فسیل» به کارگردانی کریم امینی ایستادگی کند، حتی تصمیمات شورا‌های ریز و درشت اکران و جلسات مدیرانی که یکبار خواستند پایان اکران این فیلم را اعلام کنند، اما نتوانستند چرا که مخاطبان همچنان به دیدن این فیلم می‌آیند، سالن‌های نمایش آن پر از تماشاگران است، تماشاگرانی که در طول زمان دیدن فیلم، از ته دل می‌خندند.

این که یک فیلم با قدرت و بدون افت و اخیز فروش خیره کننده‌ای دارد و سالن‌های سینما پر است از تماشاگر، خبر خوبی است و ما هم مانند مسؤولان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد که فروش فیلم‌های کمدی را به پای خود می‌نویسند و از رونق سینما در دوران خویش صحبت می‌کنند، از این فروش و حال خوب سینما‌ها راضی و خوشحالیم.

این گونه ممیزی را دور بزنید.

ولی مسأله اینجاست که این فروش بالا، دلیلی بر چشم پوشی از این مسأله نیست که «فسیل» و چند فیلم دیگری که در این سال‌ها رکورد‌های فروش را جا به جا کرده اند، فیلم‌های خوبی نیستند؛ صریح‌تر بگوییم فیلم‌های بدی هستند. این فیلم‌ها تنها کارکردی که دارند این است که تماشاگر را بخندانند، اما خنداندن تماشاگر را به روشی دم دستی و تکراری صورت می‌دهند و در این کار هیچ خلاقیتی نمی‌بینیم. می‌دانیم که یکی از شیوه‌های ایجاد طنز (با این توضیح که فیلم‌هایی مانند فسیل واقعاً فیلم طنز نیستند، استفاده از کلماتی مانند لودگی و فکاهه و هزل مناسب‌تر است) قراردادن شخصیت‌ها در موقعیت‌هایی است که برایشان آشنا نیست یا آن را با موقعیتی دیگر اشتباه گرفته اند. فسیل خواسته است از این تمهید استفاده کند، اما این تمهید به دم دستی‌ترین شیوۀ ممکن استفاده شده است.

قهرمان ماجرا تصادف می‌کند، به کما می‌رود و بعد به هوش می‌آید. زمانی که او تصادف کرده است، دوران قبل از انقلاب بوده است و وقتی به هوش می‌آید، انقلاب شده است. در تقابل فضای میان بعد و قبل از انقلاب است که قرار است کمدی شکل بگیرد، اما این تقابل فضا به جای اینکه به کار فیلمساز برای ایجاد طنز و قراردادن شخصیت در معرض تجربه‌هایی تازه، اما ناآشنا بیاید، به محملی برای ساز و آواز و رقص تبدیل شده است. البته که فیلمسازان ما در این مدت آموخته‌اند که برای رفع مشکل ممیزی باید در به تصویرکشیدن دوران شاه، چند کنایه هم به ساواک و شاه بزنند، ولی چیزی که بر مضمون غلبه دارد، همین رقص و آواز است.

نوستالوژی همیشه جواب است

فرمول بازسازی گذشته برای تجدید خاطرات نسل میانسال امروز، در این سال‌ها خوب جواب داده است. «نهنگ عنبر» و «مصادره» از این تمهید برای کشاندن مخاطبان به سینما‌ها استفاده کرده بودند، اما تفاوت این دو فیلم با «فسیل» این است که آن دو، اقلاً از نظر خط سیر داستان، سر و شکل قابل قبولی داشتند. در آن دو فیلم، با داستانی رو به رو بودیم که از نقطه‌ای شروع می‌شد و به نقطه‌ای دیگر ختم می‌شد و دراین خط سیر، قهرمانان داستان با اتفاقاتی مواجه می‌شوند که در دل آن طنز ایجاد می‌شود. در «فسیل» با مجموعه‌ای بی ارتباط از رویداد‌هایی مواجه می‌شویم که حتی منطق عادی هم ندارند. سکانس برخورد اسماعیل قهرمان داستان با گروه منافقین را در نظر بگیرید، تمامی‌این سکانس و اتفاقاتی که در آن روی می‌دهد، بی منطق، غیرمحتمل و با سهل انگاری اهانت آمیزی به مخاطب چیده شده است. «فسیل» سرشار است از این گونه بی منطقی‌ها، برای مثال همین که یک نفر دو بار به کما برود و باز سالم و سلامت از سرجایش بلند شود، خودش به اندازۀ کافی بی منطقی و غیرقابل باور است.

منتظر فسیل ۲ باشیم؟

ولی با وجود همۀ این حرف‌ها، یک «بهرام افشاری» آماده و قبراق برای به دوش کشیدن بار همۀ فیلم بس است. هرچقدر که دیگر بازیگران فیلم بخصوص الناز حبیبی نقشی خنثی و بی جان دارند، بهرام افشاری خوب است و حتی مشخص است که گاهی با خوشمزگی ذاتی خود، چیزی فراتر از خواسته کارگردان خلق می‌کند. به نظر می‌رسد با تمهید کارگردان در پایان بندی، تیم سازندۀ می‌توانند به فکر فسیل ۲ هم باشند. در این صورت به نظر می‌رسد بهتر است در داستان و تمهیدات خلق طنز بیشتر دقت کنند و کمی‌از ساز و آواز و شهرام و ابی کم کنند و به سینما بیشتر بپردازند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
0
0
به عنوان یک منتقد و علاقمند و دلسوز سینما میگم .. فسیل فقط ایده اولیه تقریبا جذابی دارد اما فقط در حد ایده باقی مانده .. هیچ گونه قصه و داستان پر کشش نداره پرداخت سطحی و ضعیف هست ... دلیل استقبال مردم فقط برای همان ایده و چند لحظه خندیدن است
... نمیدانم خوشحال باشم یا غمگین چرا فیلمی که ساختار و سر و شکل نداره حتی بعضی سکانس ها طولانی و کش داره .. کارگردانی فیلم بسیار بد و ضعیف است .. زوم بی خود دوربین در برخی جاها میزانسن های بد شکل روایت سطحی .. آدمهای فیلم هیچکدام تیپ و شخصیت نیستن همه مقوا هستن
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->